MINGGU 2
Pada minggu kedua, kami dibahagikan kepada 6 kumpulan yang terdiri daripada 5/6 orang.
Dalam proses amali minggu kedua, kami diberi tugas untuk merancang rangka RPH yang dalamnya terkandung tajuk pembelajaran, objektif pembelajaran, tema gameboard dan prosedur gameboard itu sendiri. Tajuk yang kumpulan kami dapat adalah Reka Bentuk Fesyen dan kami memilih sub topik Teknik Cantuman.
Rangka RPH
Dalam proses amali minggu kedua, kami diberi tugas untuk merancang rangka RPH yang dalamnya terkandung tajuk pembelajaran, objektif pembelajaran, tema gameboard dan prosedur gameboard itu sendiri. Tajuk yang kumpulan kami dapat adalah Reka Bentuk Fesyen dan kami memilih sub topik Teknik Cantuman.
Memilih tajuk Reka Bentuk Fesyen (5.2) |
Subtopik yang dipilih |
Rangka RPH
- Tajuk pembelajaran : Teknik cantuman
- Objektif :
- Di akhir permainan ini, pelajar dapat mengenalpasti proses penyediaan pakaian melalui teknik-teknik cantuman
- Pelajar dapat mengenalpasti ciri-ciri teknik cantuman sekaligus dapat mengetahui kaedah-kaedahnya.
Gameboard
- Masa yang diperuntukkan : 30 minit
- Tema gameboard : Florist
- Anggaran pelajar : 20 orang pelajar Tingka
- Prosedur :
- Pelajar dibahagikan kepada 2 kumpulan
- Dalam setiap kumpulan akan disediakan kad manila dan satu bekas puzzle yang mengandungi soalan berkaitan teknik-teknik cantuman yang dipelajari.
- Kepingan puzzle itu akan terhasil gambar yang bertemakan florist (Rujuk Gambar 1&2).
- Pelajar diminta untuk memilih kepingan puzzle secara rawak dan menjawab soalan di belakang puzzle terlebih dahulu
- Setelah pelajar menjawab soalan yang dinyatakan di belakang puzzle dengan betul maka pelajar boleh menampal kepingan puzzle tersebut di atas kad manila.
- Ulang langkah 3 & 4 sehinggalah pelajar dapat selesaikan puzzle tersebut.
- Pada akhir permainan ini, pelajar dapat menyatakan apa yang dibelajar pada proses P&P pada hari tersebut.
Gambar 1 |
Gambar 2 |
Ulasan
Catat Ulasan